office@lyrastyle.rs | 011 212 0444

Online prodaja muzičkih instrumenata

15 faktora koji utiču na kupovinu gitare

Kako da odaberete najbolju gitaru ? 15 faktora o kojima treba da razmišljate prilikom kupovine gitare...


Odabrati pravu gitaru u ogromnoj ponudi gitara u vašoj prodavnici instrumenata ili na internetu može biti frustrirajuće iskustvo. Sam broj različitih modela, oblika i veličina je zbunjujući. Ipak, možda potoji način da se to iskustvo pojednostavi koriteći nauku.

Izrada gitare I zvuk koji ona proizvodi počiva na naučnim rešenjima. Mere i podešavanja koja su potrebna da se napravi gitara su izuzetno precizna.

Razumevanje nauke koja je potrebna da se napravi gitara je stoga neophodno sredstvo da bi se mogao oceniti kvalitet i odrediti koja je gitara najbolja.

 

Ton  - Drvo i Zvučni talasi

Zvuk putuje različito u zavisnosti od materijala kroz koji se kreće. Kroz drvo putuje trinaest puta brže nego kroz vazduh. Zato je drvo idealan materijal za pravljenje muzičkih instrumenata. Poznato je da zvučni talasi ne mogu da putuju kroz vakuum. Potrebni su im molekuli sa kojima bi reagovali da bi proizveli ono što mi prepoznajemo kao poj ptica, zvuk automobilskog motora ili muziku.

 

Prvi majstori koji su pravili instrumente su tražili idealan materijal i zaključili su da je to drvo. Svi smo čuli za Stradivarijusove violine. Stradivari je toliko pazio na kvalitet svojih violina da je koristio samo smreku doline Fieme u italijanskim Alpima. Njegove violine su sada čuvene zbog tog drveta jedinstvenog zvuka koji proizvode i imaju ogromnu cenu. 

 

Ton drveta

 

Drvo je omiljen materijal za izradu instrumenata jer ima osobinu da efektno prenosi zvuk. Takodje različita drva daju različite boje zvuka. Neke proizvode čistije zvuke, dok druge prave toplije i mekše tonove. U gitarskom žargonu, to se zove Ton drveta. Veoma čvrsto drvo je dobro zbog rezonance zvuka koji prolazi kroz njega i sklonost da uobličuje zvuk instrumenta.

 

Izbor pravog Ton drveta je važno naučno merilo za kvalitet gitare. Ovo je, međutim, ograničeno ponudom i cenom drveta na tržištu što direktno uslovljava cenu gitare. Što je drvo ređe, što je kao vrsta ugroženije, to je instrument skuplji. Najbolje je pouzdati se na specifične kvalitete određenih vrsta drveta da bi se odredilo koje vam najbolje odgovara.

 

Druga stvar o kojoj treba voditi računa je strukturalni kvalitet drveta. Gitara mora da ostane kompaktna dok prizvodi tonove. Poznato je da gitara mora da izdrži napon-tenziju žica od nekoliko stotina kilograma. Stoga se traži pravi odnos čvrstine i snage drveta sa jedne strane i kvaliteta zvuka sa druge.

 

Evo liste najčešće koristenih drva i njihovih osobina. Ovo ni u kom slučaju nije konačna lista i postoji još mnogo različitih varijanti sa naučno potvrđenim osobinama.

 

Jasen​
Obično drvo koje daje čiste zvuke. Dobro podnosi i akorde i pojedinačne zvuke. Jasen je jedno od najčvršćih i najekonomičnijih drva koja se korist u izradi gitara. Iz Evrope je, veoma dostupno i jeftino.

 

Basvud
Iz porodice američkih lipa. Daje mekše tonove. Daje uravnotežen, mad malo topliji ton. Veoma dostupnai često se koristi u gitarama od mešavine drva.

 

Mahagoni
​Izuzetno rezonantno drvo koje daje toplije tonove. Mahagonija je jaka ali savitljiva što je čini omiljenim drvetom za proizvođače žičanih instrumenata. Izdržljiva, lepe crvenkaste boje i može da proizvede bogat zvuk. Mahagonija je teška, pa se pripremite za ekstra težinu dok svirate.

 

Javor
​Uglavnom se koristi za vrat gitare i prednju stranu gitare, daje izuzetno čist zvuk zbog svoje čvrstoće. Ugalvnom se nalazi u Severnoj Americi. Javor dobro rezonuje i daje definisane, reske tonove. Uglavnom se koristi za vratove gitara ili sa drugim drvima da izbalansira tamne, zagušenije tonove.

 

Ružino drvo
​Teško i lepo drvo, najčešće se koristi kao dodatak prednjoj strani gitare. Daje bogat i baršunast zvuk, ali po visokoj ceni jer je izuzetno retko. Definitivno nije za muzičare koje paze na ekologiju.

 

Električne gitare i zabluda oko drveta

Važnost drveta se ne može zaobići kada je u pitanju akustična gitara, ali da li ima isti efekat i kada je električna gitara u pitanju? I danas se raspravlja o tome i iako je odgovor “zaprljan” konfliktom zagovornika obe strane debate, odgovor je naukom potkrepljeno jasno ne, ili bar da je efekat minimalan.

 

Električne gitare koriste magnete i električna kola da prenose zvuk od vibrirajućih žica do pojačala. Drvo nema značajan uticaj na kvalitet vibracija koje prave zvuk.

 

Za razliku od akustičnih gitara koje koriste drvo da pojača zvuk, električne gitare ne zavisi od drveta za to. Drvo je tu kao snažna osnova koja izdržava napon žica i na koju se stavljaju ostale komponente gitare.

Stoga, odabir električne gitare više zavisi od komponenti i kvaliteta izrade i kako ta dva utiču na kvalitet zvuka.

 

Akustika gitare

Osnovna premisa akustične gitare je prenos prirodnog zvuka od žica do tela gitare. Šupljina se ponaša kao rezonantana kutija gde zvučni talasi sa žica izazivaju vibracije drveta od koga je napravljena gitara. Onda vazduh u šupljini počne da se sabija i širi i pravi talase  koji su pojačani. Ti talasi dolaze do naših ušiju gde se zvuci pretvaraju u muziku.

 

U glavnom, drvo sa prednje strane i sa zadnje strane gitare dolaze u dodir sa različitim frekvencijama. Prednja strana obično ima više viših frekvencija, dok zadnja strana više vibrira u dodiru sa nižim frekvencijama. Prednja i zadnja strana  uravnotežuju ta dva opsega u jedinstven zvuk. Taj zvuk definiše ukupan zvuk gitare.

 

Način na koji prednja i zadnja strana gitare reaguju na vibracije žica se zove rezonantni šablon. Drugim rečima zvučni talasi prave šablon na drvetu. Posao majstora koji pravi gitare je da pronađe pravo drvo koje potom treba da ukalupi u oblik koji daje najbolji zvučni šablonoji daje najbolji zvuk.

 

Zbog kompleksnosti merenja nijasnsi šablona, naučna istraživanja interakcije zvučnog talasa i drveta u akustičnoj gitari su ograničena. Opšteprihvaćeno je da je pravljenje gitara umetnost koja koristi nauku a ne obrnuto. Zbog toga je komplikovano naučno oceniti građu akustične gitare da bi se ocenio njen kvalitet.

 

Mišljenja i procene su jedine realne ocene i nisu kvantifikovani. Jednostavno rečeno, to je nemoguće staviti u jednačinu. Sve se svodi na lični ukus i šta svako od nas smatra za “dobro” i “loše”.

 

Sa ovim na umu i sa osnovnim zahtevom da akustična značajno pojačava zvuk, ostaje na svakome od nas da odredi šta zvuči najbolje. Verovati u svoj instinkt je poželjno. Takođe, od neprocenjive pomoći su preporuke i saveti iskusniji gitarista.

 

Harmonije i tonovi

Razmatrajmo jednu notu odsviranu na gitari. Za uho, to je jedan zvuk. U stvari, on je formiran od bezbroj slišnih frekvenci koje zajednički vibriraju da stvore tu specifičnu notu. To se zovu sazvučja. Kada ona umnožavaju orginalnu notu, onda se zovu harmonije.

Gitarska žica je namotaj različitih metala specifične težine, obima i napona. To znači da će svaka vibracija koju proizvede biti nesavršena zbog tih karakteristika, kao i zbog uslova sredine, npr otpora vazduha.

 

Kada žica zavibrira pod prstom ili trzalicom, na sinusne talase koje žica proizvede utiče to što je žica pričvršćena na mašinskoj glavi i mostu. Te tačke kontakta znače da žica ne može da savršeno vibrira: krajevi žice promeniti oblik vibracije i stvoriti harmonije koje kasne u odnosu na osnovnu frekvenciju koja je odsvirana.

 

Ukoliko se talas posmatra matematički i analizira njegov pun frekventni opseg, primećuje se veliki vrh na osnovnoj frekvenciji note, pa potom manje izražene vrhove za sazvučja. U savršenom svetu (ili ako koristimo kompjuter), gde žica nema nesavršenosti i gde nema uticaja spoljne sredine, video bi se samo jedan vrh na osnovnoj frekvenciji note i ništa više. Tako bi se dobio erzac, veštački i sterilni zvuk.

 

Sa druge strane, ako ima previše harmonijskih sazvučja, gitara bi zvučala ugušeno i natopljeno, skoro prezasićeno sazvučjima. Stoga, na zvuk gitare utiče to kako instrument reaguje na tu mešavinu frekvencija i koliko brzo one nestaju iz zvučnog spektra slušaoca.

 

Iako je nemoguće primetiti sve različite varijacije nivoa frekvencija, ljudsko uvo je sposobno da razlikuje osnovne karakteristike zvuka. To omogućava slušaocu da odredi da li je zvuk prijatan, prejak ili slab. Kada kupujete gitaru, verujte informaciji koju vam daje vaš sluh.

 

Pikapi

Ako planirate da kupite električnu gitaru, obratite pažnju na pikape. Akustične vibracije nepojačanih žica su priliično tihe i prave samo tihi, prigušeni zvuk. Pojačalo omogućava pikapu da prevede te vibracije žica u u mnogo glasniji, pojačan izlaz.

Kvalitet pikapa je u direktnoj vezi sa osobinama zvuka koji se pravi. Imajući to na umu, jasno je da imaju ogroman uticaj na zvuk koji gitara napravi.  Naučno govoreći, što je bolje napravljen pikap sa dobrim magnetima i što su preciznije povezane žice unutar gitare, gitara proizvodi bolji zvuk.

 

Gde je postavljen pikap u odnosu na žice ima veliki uticaj na kvalitet zvuka. Takođe i broj pikapa. Dva pikapa će uhvatiti vibracije jedne žice na dva različita mesta d bi stvorila jedan ton. Pikap bliži mostu hvata više tonove dok onaj blioži mostu hvata niže.

 

Postoji mnoštvo različitih pikapa, ali svi se oslanjaju na dva principa koja ćemo opisati:

 

Pikap od jednog kalema

To je klasičan pikap koji daje oštar i čist zvuk. On definiše zvuk koji su pravili najpoznatiji gitaristi i umetnivci na svetu. To je najvažniji faktor u nastanku električne gitare.

 

Tridesetih godina dvadesetog veka majstori koji su pravili gitare su eksperimentisali pokušavajući da muzičke zvuke pretvore u električne signale koji bi mogli biti pojačani. Najbolje rezultate su dali namagnetisani pikapi sa jednim kalemom. Prirodna oscilacija žica stvara promene u toku magnetnog polja. Kalem žica meri te promene i tu se stvara elektromagnetnu silu ili struju, otelotvorenje vibracija žica iliti signal.

Iako je prilagodljiv i svestran, pikap sa jednim kalemom ima problem sa elektromagnetnog zagađenja. Po elektromagnetnoj teoriji Džemsa Maksvela, upotreba magneta sa električnom strujom uvek dovodi do pojave neželjenih  magnetnih talasa koji prožimaju zvuk. Blagi šum se šuje i može biti uzrok frustracije u životima mnogih gitarista. Onda na scenu stupa Humbucker.

 

Humbucker

Kao što ime kaže, humbuker je novo rešenje za dosadni šum jednokalmenog pikapa. Iako raszličiti proizvođači koriste različite tehnike, osnovni princip koristi dva kalema sa suprotnim namagnetisanjem. Šum koji ta dva kalema pokupe se medjusobno poništi, dopuštajući da se samo čist zvuk vibriranja žica prenese u električni signal. 

 

Humabacker je stoga omiljen zbog čistog signala. Zvuk koji pravi opisuju kao topliji, gušći i teži od zvuka monokalemskog pikapa. Stoga je humbucker omiljen kod hevi metal i hard kor gitarista.

Razumevanje nauke koja stoji iza ova dva tipa pikapa je korisno kada se određuje šta se traži od gitare.

 

Žice i komponente unutar gitare

 

Osnovna elektronika zahteva stalan, konstantan signal da maksimalno iskoristi elekstrično kolo. Isto važi i za gitaru.

Pošto je mali napon potreban da električna gitara svira, kvalitet žica u gitari nema efekat na kvalitet gitare. Ono što je važno je kvalitetno zatezanja žica i komponente koje se koriste da prenresu signal od pikapa do izlaznog utikača.

Pod komponentama podrazumevamo ddgmad, prekidače i selektore koji kontrolišu svaki pikap. Oni omogućavaju muzičaru da podesi zvuk i jačinu, da uključi ili isključi određeni pikap da bi dobio specefičan ton.

 

Brojne gitare lošijeg kvaliteta nude osnovne modele tih komponenti  koje se lako pokvare. Žice se otkače zbog loše izrade, utikači nisu čvrsto prikačeni i to kvari signal i prekidači koji ne reaguju  kada se pritisnu pa ne uključe (isključe) pikape su često problemi. Postoji direktna veza između cene gitare i kvaliteta komponenti i izrade. Da izbegnete probleme, platite malo više.


Hardver

Gitarski hardver se može definisati kao sve sem unutarnjih žica, komponenti i drveta. Ovo uključuje mašinske glave, mosta i ukrasa na kraju. Različiti tipovi hardvera imaju različite funkcije. Postoji korelacija između cene i kvaliteta. Hardver je stoga pouzdan pokazatelj kvaliteta gitare. To je stoga što bolji hardver povećava preciznost štimovanja gitare i žice ostaju duže naštimovane, pogotovo nakon privremenog korišćenja tremola ili whammy bara.

 

Mašinske glave - Čivije za gitaru

Poznate i kao klinovi za štimovanje, ovi vitalni mehanizmi su u osnovi ono što održava žice naštimovanima. Nalaze se na glavi gitare, oni čvrsto drže žice putem ispupčenih metalnih vretena kroz koja je žica provučena pa potom čvrsto namotana. Rotirajuća dugmad potom omogućavaju muzičaru da promeni ton, odnosno štimung tako što bi promenio koliko su zategnute žice . Zategnutije žice daju više tonove a manje zategnute niže. Zato su mašinske glave najvažnije komponente hardvera.

 

Jeftiniji modeli često ostaju naštimovani samo kratko vreme, nakon šega muzišar mora da ponovo štimuje žice. Verovati klinovima da će žice biti naštimovane bi trebalo da bude najvažnija briga kako početnicima, tako i virtuozima.

Postoje brojni stilovi čivija i teško je na oko prepoznati dobar klin od masovno proizvedenog jeftinog klina. Stoga je najbolje da se svira na gitari neko vreme i vidi koliko brzo se gitara raštimoje.

 

Most

Nalazi se na kraju gitare i napravljen je da stabilizuje žice iznad prednje strane gitare i vrata. Visina žica (Action)zbog onoga o čemu ćemo tek pričati, određuje koliko se lako može svirati određena gitara.

 

Žice su ili direktno zakačene za mozt ili prolaze kroz njega i zakače se za repni deo. Večina gitara nema repni deo. Oni se pojavljuju u glavnom na gitarama sa tremolo ili whammy bars gde je repni deo pokretana komponenta koja podešava žice da stvore jedinstvene promene zvuka.

 Mostovi su bitni i kod podešavanja intonacije gitare. Intonacija je pronalaženje optimalnog položaja za svaku žicu da bi tonovi bili harmonični bez obzira na položaj na prednjoj ploči. Intonacija se menja vremenom zbog krivljenja drveta. POtrebno je imati dobar most koji bi omogućio mala podešavanja položaja žica sa vremena na vreme.

 

Električna gitara bridge / most

 

Obično su napravljeni od metala ili neke vrste kompozitnog materijala. Most na električnoj gitari se može podešavati zavrtanjem šrafova da bi se podigao ili spustio. Svaka žica je tako postavljena da se zavrtanjem ili odvrtanjem šrafa mogla malo produžiti ili  skratiti.

Žice na električnoj gitari dolaze sa kuglicom na kraju. Žice se provuku kroz rupe na donjem kraju mosta. Kuglice im ne daju da se provuku kroz most. Kada se drugi kraj žice poveže sa klinom, ona čvrsto stoji na svom mestu.

Iako se može podešavati, mosto ima uticaj na lakoću sviranja na gitari, kao i na osnovni zvuk gitare. Imajući ovo na umu, dobro napravljen i dobro postavljen most povećava sveukupan kvalitet gitare i igra ulogu u određivanje koja je najbolja gitara za određene potrebe.

 

Akustične gitare bridge / most

 

Mostovi na akustičnim gitarama su napravljeni  od dve komponente.

Sedlo se u principu ponaša kao most kod električne gitare i postavlja žice na određenu udaljenost od prednje strane gitare. U prošlosti su pravljene od slonovače ili kosti. Noviji modeli koriste plastiku koja je jeftinija za proizvodnju i dostupnija. Ideja je da se omogući glatka površina koja neće oštetiti žice.

Most je pričvršćen za drugu komponentu mosta, ležište, koje je pričvršćeno za telo gitare. Ležošte je gde se žice završavaju, svaka vezana kroz rupu da ih pričvrsti za gitaru.

Na većini akustičnih gitara, visina mosta ne može da se menja. Visina žica je određena tokom procewsa proizvodnje. Moguće su promene odstranjivanjem tankog sloja sa sedla. To je međutim veona riskantan zahvat i jednostavnije je kupiti gitaru sa željenom visinom žica.

 

Važnost Action - Akcije na gitari

Action je žargonski izraz za prostor između žica i gornje ploče gitare. Što je manji, to je muzičaru lakše da pritisne žicu. To jesnovni princip sviranja gitare i jedan od ključnih stvari pri izboru instrumenta. Brojne napredne tehnike sviranja zavise od pravog Action-a.

Visoki Action

Ukoliko je prostor od žice do table gitare previše velik, onda muzičar troši više vremena spuštjući žicu i pritom koristi veći pritisak. Ovo dovodi do slabog sviranja kao i do manje izdržljivosti. Sviranje obično kraće traje zbog visokog Actiona.

 

 

Niska akcija

Ukoliko je prostor između žice i ploče previše mali, žice mogu da dodju u dodir sa pragovima i da proizvedu zujanje koje se pojačava bilo kod akustične bilo kod električne gitare. 

Uvek proverite kako vam pristaje Action kada ste u potrazi za  novom gitarom. Svirajte i eksperimentišite po celoj ploči gitare. Vidite da li je dovoljno nisko da lako svirate, ali ne prenisko da stvara neželjene zbvuke. Savršen Action je presudan za kvalitet gitare.

 

Kozmetika

O lepoti gitare se dosta žučno raspravlja mada je to u principu stvar subjektivnog gledanja na stvari. Klasična gitara sa skoro svim prirodnim karakteristikama drveta može biti lepa za nekoga, a ružna za nekog drugog. Ono što ostavlja manje prostora za raspravu ke završna obrada. Tu govorimo o lakovima, šelaku i uljima, odnosno o njihovom efektu na ton gitare.

 

Premaz se može posmatrati kao zaštitni sloj za drvo. Drvo je posebno osetljivo na vlagu i može se raširiti ili skupiti u zavistnosti od toga da li je vllažnost visoka ili niska. Premaz omogićava gitari da se polako prilagođava i aklimatizuje različitim temperaturama i okruženjima čime se izbegava brzo širenje drveta.

Premazi se takođe koriste da daju drvetu preplanule nijanse, ili dodatni sjaj, kao i da isprave neravnine koje su nastale tokom sečenja drveta.

Raspravlja se o tome da li ti premazi utiču na kvalitet zvuka koji daje gitara. U prilog tome je i argument da je za jedinstven zvuk Stradivarijus violina zaslužan specefična mešavina premaza. Tajna formula mešavine šećera, porcelana i stakla. Kontraargumenti kažu da je smesa ulja i smole tada bila uobičajena i da je za kvalitet violina zaslužno majstorstvo Stradivarija.

Široko je prihvaćeno da preterana upotreba laka može da smanji vibriranje drveta na akustičnoj gitari. U suštini, hemikalije u drvetu ograničavaju sposobnost drveta za interakciju sa zvučnim talasima vibriranja žice. Ako je nanešeno previše jeftinog laka na gitaru, zvuk će biti veštački i prigučen. 

Lakovi nemaju efekat na kvalitet zvuka električnih gitara. Oni su tu samo zbog da tabla bude glatka i zbog estetike.

 

Francuski lak / Šelak

Orginalno razvijen od strane francuskih graditelja nameštaja, tehnika je veoma dugotrajna i kompleksna da se nauči. I veoma je skupa. Rezultat je gitara specifičnog sjaja, teksture i završne obrade drveta. Lak je, te stoga ima mali uticaj na vibracije drveta, što ga čini atraktivnim metodom za graditelje akustičnih gitara.

 

Poliuretan

Lako se nanosi, dugotrajan, jeftin i dostupan, poliuretan je omiljen velikom broju proizvođača gitara. On prožima drvo i daje mu svetlucav izgled koji pomalo liči na plastiku. Loša strana mu je što vremenom propada i podložan je ogrebotinama.

 

I tako dragi naši čitaoci možemo da nabrajamo detalje do beskraja. Kada sagledate gitare i njihove komponente, shvatićete da je podjednako važno skore sve gore navedeno da bi Vaš ton gitare bio dobar.
Nadamo da smo Vam makar malo pojasnili kako sve to utiče na ton gitare i pomogli da razumete zašto postoji ovoliko vrsta gitara.

 

Srdačno Vaši Lyra Style team.