O kalafonijumu
Istorija
U preriodu između X i XII veka, ljudi su koristili smolu jelki i borova za farbanje i vodootpornost brodova. U to vreme, narodi istočnog Mediterana su tražili način da unaprede sviranje žičanih instrumenata. Tada su koristili štapove osušenih ovčijih creva za sviranje, a tek kasnije su otkrili prednosti konjske dlake. Sa slojem kalafonijuma, konjska dlaka se pokazala kao odličan izum.
Proizvodnja
Prirodna smola se oduvek dobijala od borovog drveća u jesen. Terpentin je ulje koje se dobija destilacijom smole. Komadi prirodne smole se greju, da bi iz njih isparila voda, a u isto vreme, suvi ostatak iz sada tečne smole, polako se izdvaja na dnu posude u kojoj se smola greje. Čist, tečan kalafonijum, bez vode i nečistoća se tada skuplja i hladi. U narednoj fazi proizvodnje, čista smola se ponovo zagreva i dodaju joj se ulja i druge supstance. Zatim se sipa u kalupe u kojima se hladi u obliku u kojem će je muzičari koristiti za nanošenje na strune.
Svaki proizvođač ima svoje tajne, što u sastojcima koje dodaje, tako i u samom procesu dolaženja do finalnog proizvoda. Za posledicu dobijamo to da kalafonijumi različitih proizvođača daju različit zvuk i boju prilikom sviranja. Zato je za muzičara važno da pažljivo izabere kalafonijum koji će mu pomoći da zvuči najbolje moguće.
Poreklo i karakteristike
Poreklo kalafonijuma možete prepozanti po njegovoj bolji. Francuski i severno-američki kalafonijumi su svetlo žute boje, dok je nemački više braon. Čist, prirodni kalafonijum je providan, lako se kruni u prašak i rastvara se u alkoholu i esencijalnim uljima.
Koji kalafonijum da koristim?
Kvalitetan kalafonijum omogućava sviranje bez škripavih zvukova, posebno ako se nanosi u tankom sloju. Opšte pravilo je da violinisti i violisti koriste tvrđi i suvlji kalafonijum, čelisti srednje tvrd, a kontrabasisti mekan kalafonijum.
Takođe, koji kalafonijum ćete izabrati zavisi i od žica na Vašem instrumentu. Za žice sa čeličnim jezgrom, preporučuje se suv i tvrd kalafonjum, dok se za žice sa sintetičkim i crevnim jezgrom preporučuje mekši kalafonijum.
Iskusni svirači će Vam reći i da u studiju koristite mekši, a na koncerti tvrđi kalafonijum. Kada je hladno, birajte mekši, a kada je toplo tvrđi kalafonijum, jer je i kalafonijum osetljiv na temperaturne razlike, pa ćete to osetiti i tokom sviranja.