Kako izabrati svoj prvi mikrofon
Autor Allison Wolcott
Posle uzimanja pevačkih lekcija u studiju kod profesora došlo je i vreme da se uputimo u muzičke vode i da se izabere mikrofon za žive nastupe.
Naravno uz pomoć prijatelja i njihovih saveta koji su uvek doborodošli imali smo puno materijala i saveta za kupovinu mikrofona. Najveći problem pri kupovini mikrofona su bili saveti individualaca koji su prekvalifikovani i znali su mnogo više od mene, tako da budem iskrena ja sam bila veoma zbunjena.
Počeli smo sa selekcijom mikrofona od 8 komada, mikrofona za žive nastupe, od najeftinijeg pa do najskupljeg, dinamičkih i kondezatorskih, tako da sam imala priliku da se uverim u razliku izmedju mikrofona i izaberem mikrofon koji meni najviše odgovara. Moj odnos prema izboru je komletno subjektivan i odogovor na pitanje: koji mikrofon je najbolji ? jednostavno ne postoji. Ne postoji tačan i netačan odogovor na ovo pitanje. Nadam se da ću u ovom žurnalu – blogu pokušati da Vam pomognem u ovom ne baš lakom poslu odabira mikrofona.
Šta je razlika izmedju dinamičkog i kondenzatorskog mikrofona:
Dinamički mikrofoni:
Dinamički mikrofoni rade vrlo slično kao i pasivni zvučnici, samo u drugom smeru. Umesto da električni signal gura membranu da napravi zvuk kod dinamičkog mikrofona to je obrnuto gde zvuk pokreće membranu da napravi električni signal. U samom mikrofonu postoji namotana žica koja pokrenuta glasom pravi magnetno polje i mali napon. Takav napon se onda pojačava sa transformatorom I šalje dalje preko mikrofonskog kabla u konektor.
Kondenzatorski mikrofoni:
Kondenzatorski mikrofoni rade na principu promenjivog kapaciteta ili imaju sposobnost da skladište energiju u električnom polju izmedju dva sprovodna tela. U zavisnosti od dijagrama mikrofona, mikrofon pod uticajem zvučnih talasa postaje sprovodno telo I distanca izmedju dva sprovodna tela počinje da se menja. Ove male promene na sprovodnom telu (mikrofonskoj kapsuli) se menjaju od jačine zvuka I prave različitost u promenjivom kapacitetu i u signal koji se uvećava sa mikrofonskim napajanjem (fantomsko napajanje) 48V.
Za muzičku numeru sam izabrala pesmu gde se moja pluća i glas poklapaju u glasnoći i mekoći prilikom pevanja tako da mogu da čujem ceo spektar i dinamički nivo svakog mikrofona pojedinačno.
Ispod ovog teksta evo malo uputstva oko set-up mikrofona pre snimanja:
Nešto vrlo važno je reći pre snimanja ili probe mikrofona, kako namestiti miksetu ili nivo tona na mikseti:
Svi mikrofoni moraju biti pojačani identično blizu +/-,5db I moraju imati isti volumen jer u protivnom uvek ćete birati glasniji mikrofon. Vrlo važan faktor prilikom poredjenja mikrofona za žive nastupe je i faktor pevanja koji mora biti uravnotežen ili skoro isti na svakom mikrofonu koji se proba. Svaka mala oscilacija u pevanju takodje može da dovede do pristrasnog gledanja na stvari I da Vas odvede u pogrešnom pravcu. Predlažem da ovakvu probu napravite uz kompoziciju koju dobro poznajete I da slušate pesmu preko slušalica doka Vas neko snima kako Vam zvuk izlazi iz mikrofona. Najveća greška prilikom odabira mikrofona je da pevači probaju mikrofon I sami daju ocenu kako mikrofon zvuči bez da su se snimili I poslušali svoj glas preko snimača, kompjuterskog zapisa ili linijskog ručnog snimača .
Jedna stvar koja me je iznenadila i šta me je odvelo prema mikrofonu koji sam izabrala, nije samo zvuk mikrofona i kako on zvuči već njegov izgled i kako je uticao na moje pevanje.
Poredjenje
PG58
Kada sam probala PG58 i prešla na SM58 mikrofon, primetila sam ogromnu razliku u PLOSIVES zvuku slova P i B na primer. Ušla sam u posao odlučivanja i svaka mala razlika me je odvlačilia i privlačila. Za pevače koji “ ne jedu mikrofon” PG 58 može i da prodje jer izgovor slova P i slova B nije toliko prisutan. Ujedno dok sam držala mikrofon u ruci nekako sam se osećala slobodnije sa SM58 nego PG58 jer sama izrada mikrofona nekako čvrsca i jača kod SM58 dok je kućiste PG58 pravilo neke male zvukove koji mi nisu prijali. Ako ste na bini i pevate iz ruke a ne na stalku onda su vam ove sitnice veoma važne.
Dok pevam, volim zvuk Shure SM58 mikrofona isto kao i svaki slušalac: zvučim kao ja. Šta ja čujem iz mikrofona i šta čujem u svojoj glavi je skoro identično i veoma autoritativno. Ovo je bilo divno iskustvo dok nisam čula svoj glas preko snimka. Bio je skroz drugačiji, osećala se razlika izmedju onog što sam čula uživo i onoga što je bilo na snimku. Ako vam je glas slabiji u donjim lagama onda će Vam prijati extra snaga SM58 mikrofona….ali to nije moj problem u pevanju. Meni treba mikrofon koji će da otvori moj gornji deo pesme. Ako imate bolju mikrofonsku tehniku I pevate drugačiji spektar glasova od mene onda vam je SM58 mikrofon, mikrofon u koji ćete da se kunete. Izdržljiv, čvrst jaku u donjem delu pesme i vrlo važno da ostane kardoid, koji ne kupi glasove od strana kolega koji pevaju sa strane.
Sve u svemu meni treba superkardoid koji daje akcenat na moje pevanje gde sam ja fokusirana I ne razmišljam puno.
Shure 55SH
Shure 55SH je vrlo lep mikrofon I ja sam ga na prvi pogled zavolela po njegovom izgledu. Toliko je velik da sam se opustila i pevala po celom mikrofonu. Da sam malo više disciplinovana možda bi imala i bolje iskustvo ali su mi tonci objasnili da je mikrofon za govrnike i priču I da treba da probamo model Super 55 koji je dizajniran za pevače. Tako da 55SH ostavljamo onim koji se bave pričom.
Kada sam prvi put zapevala pred publikom a da nije bio karaoke bar, pevala sam na Shure BETA58A mikrofonu. Bio je mali kafe restoran i ja sam “jela” mikrofon tako da sam izludjivala našeg tonca koji je non stop išao i smanjivao volume na mikseti ali ja sam bila nezaustavljiva...ja sam samo pevala i to glasno. Prijatelji koji su bili u prvom redu su non stop dobacivali daj smanji se malo ili se odmakni od mikrofona. Moja poenta je da da je Shure BETA58A dinamički ali snažniji mikrofon a ujedno i superkardoid mikrofon. Beta58A je mnogo lakša za pevanje od SM58 zbog tog super kardoida veoma jaka pri dnu ali zato veoma prefinjena na vrhu notne lestvice, plus kao dinamički mikrofon ne morate da vodite računa o fantomskom napajanju i radi superiorno na bilo kom sound sistemu. Posle slušanja preko snimača rekoh sebi: Hmmm ovo mora bude jedan od kandidata.
Shure SM86
Skoro svi iskusni pevači zovu Shure SM86 uneverzalni mikrofon jer zvuči mnogo dobro skoro na svakom glasu. Pre nego je Shure izbacio KSM9, SM86 verzija mikrofona je bio izbor većine Shure endorsera i poznatih pevača. Kada sam to čula od kolega odmah sam očekivala da me obraduje svojim zvukom I nametne se kao moj izbor….ocena je bila da zvuči odlično ali me nije fascinirao kao nešto unikatno već je samo potvrdio tezu da je SM86 univrzalan mikrofon za različite pevače na jednom mestu.
Sledeći u liniji probanja je bio BETA87A. Kao i Shure SM86, ovo je kondezatorski mikrofon tako da je žešći i topliji od ostalih, odlikuje se odličnim izdvajanjem detalja I mnogo čistiji od dinamičkog mikrofona. Meni je zvučalo kao da ima super balans izmedju visokih i niskih tonova i posebno me iznenadio kako lepo otvara u gornjim tonovima što je meni dosta prijalo. Kada sam ga probala rekoh sebi “Oooh Yes” Kad sam pogledala tonca iza stakla u studiju videla sam kako podiže obrve kao da hoce da kaže To je to.
Uključio je interfon i toplim tonom rekao ...mislim da je to, to. Ultimatno smo oboje pomislili istu stvar i ja sam se osećala tako komfortno kako sam zvučala na mikrofonu što me je kasnije ubedio i snimak mog glasa. Bila sam ponosna na sebe kada se i tonski ekspert složio sa mojim amaterskim uvom.
Ima jedan detalj koji uvek iskoči prilikom pevanja KSM9 I KSM9HS koji daje tu specifičnost i uvek zvuči dobro. Po prvi put sam jasno i glasno čula nijanse u dinamici i tonove koje nikad nisam čula do tada. Ovaj mikrofon me je napravio boljom pevačicom nego što ustavri jesam.
Tonac mi je objasnio da KSM9HS ima tačan i više fokusiran ton od samog KSM9 dok je KSM9 više otvoren i prirodan. Tonac mi je takodje rekao da je KSM9HS najbolji mikrofon u ovom celom poredjenju koji odbija druge zvukove iz benda kao što su gitara, bubnjevi I slično. Takodje su mi rekli da je i cena dosta visoka I da KSM liniju mikrofona koriste veliki pevači na velikim koncertima gde se te nijanse mnogo više pokazuju. Samo taj komentar me je vratio u realnost I rekao da ja neću pevati na takvim manifetsacijama I da jednostavno meni ne treba mikrofon kao što je KSM9HS.
Zaključak
Svaki pevač ili pevačica teba da uradi ovaj test sam za sebe. U studiju ili prodavnici ako je to moguće. Moj izbor mikrofona je samo moje iskustvo i ne treba da bude vodilja nikom drugom. Na primer ako pevač ima jak soprano i ima dosta jako nazalno pevanje I voli da drži mikrofon na ustima onda sigurno tom pevaču ili pevačici neće odogovarati moj izbor. Svako moj komentar je samo individualno mišljenje o mikrofonima koji se meni svidjaju. Ne postoji najbolji mikrofon na svetu… postoji samo mokrofon koji manje ili više odogovara vašem glasu.
Ako ste pevač ili pevačica u dilemi koji mikrofon da kupite onda poesetite svog lokalnog dilera ili lokalni studio I obavezno probajte više različitih mikrofona. Dok probate i slušate razne mikrofone, slušajte uživajte i birajte tonove koji vama odogovaraju.
Na kraju ja sam izabrala dva mikrofona BETA58A i BETA87A jer mi se oni najviše svidjaju ali opet to je samo moje mišljenje.
Postoje mnoge firme koje imaju odlične mikrofone ali bez probanja i testiranja na individualnim pevačima ovaj moj savet biće pristrasan i neće pomoći svim pevačima i pevačicama.
I na kraju pogledajte našu selekciju kablovskih mikrofona,u našem salonu bežični mikrofoni imaju posebno mesto a posebno shure bezicni mikrofoni sa najboljim cenama.